„Avem locuri în România care sunt ca acum 100 de ani!” Resursa rurală, un mare atu al României, nu un handicap

Ecoturismul nu este un produs de nişă ci poate fi un motor pentru dezvoltare, care să tragă economia în sus. Când România va fi percepută internaţional ca o destinaţie eco importantă, ceea ce produce economia locală legat de ecoturism va căpăta de asemenea un plus de valoare în competiţia globală.
Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)
Loredana Diacu
17.06.2016
Se încarcă player-ul...

Sala Dalles găzduieşte, în aceste zile expoziţia „România Powered by Nature”, organizată de Asociaţia „Ivan Patzaichin - Mila 23, expoziţie ce aduce în plin centru al Capitalei, câteva crâmpeie din Delta Dunării, din frumuseţile acestei ţări. Lotci, imagini cu Ivan Patzaichin vâslind într-o Deltă însufleţită de cântece de păsări şi foşnet de vânt, costume vechi de lipoveni, instrumente, seminţe, fotografii, sunt doar câteva dintre elementele ce îi trimit de pe asfaltul fierbinte al Capitalei într-o lume de basm.

Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)
Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)

Expoziţia mai are însă un scop, pe lângă prezentarea frumuseţilor ţării şi anume, a aduce în atenţia opiniei publice faptul că ecoturismul este nu doar o nişă în industria de turism, ci un veritabil instrument de dezvoltare a ţării. Satele, cu tradiţiile lor, unele dintre ele cu atmosferă neschimbată de câte un veac nu sunt un handicap, a explicat vineri, arhitectul Teodor Frolu, reprezentant al Asociaţiei Ivan Patzaichin - Mila 23, ci dimpotrivă, pot constitui un motor pentru dezvoltarea economiei. Prin această iniţiativă, asociaţia îşi propune ca, împreună cu societatea civilă, instituţiile publice, industriile creative şi publicul larg să găsească noi şi noi soluţii viabile pentru a valorifica şi promova capitalul natural al României.

„Resursa rurală poate că este singurul lucru despre care s-a vorbit în ultimii 10 ani fără să fie pompate finanţări şi bani de marketing. S-a vorbit internaţional despre România, sigur, şi datorită prinţului Charles, dacă s-a vorbit ceva pozitiv despre România a fost despre aceste resurse pe care toată lumea le admiră dar noi ne uităm la ea (resursa rurală n.r.) ca la un handicap pe care îl avem. Faptul că mai avem locuri în România care sunt ca acum 100 de ani nu înseamnă că locul acela a rămas cu 100 de ani în urmă ci că acea armonie e atât de puternică încât a supravieţuit şi a oferit comunităţii respective un mod de viaţă mult mai stabil decât orice propunere de schimbare”, a declarat Frolu.

Teodor Frolu (Florin Chirila/Epoch Times)
Teodor Frolu (Florin Chirila/Epoch Times)

„În această expoziţie am încercat să deconstruim nişte concepte, barca, care devine un instrument vital de turism într-o zonă în care lotca este element identitar. (...) Avem exemplul cu închisoarea de la Chilia, cu natura element de educaţie, reintegrare socială, instalaţia numită tezaur, căci tezaur este şi Banca de Resurse Genetice Vegetale, care deţine mii de seminţe locale, avem partea de design unde apare cânepa, pe care am pierdut-o pe drum deşi România era unul dintre primii producători din Europa de cânepă, avem Dâmboviţa, unde printr-o iniţiativă privată, un efort conjugat al mai multor organizaţii încercăm să transformăm acest spaţiu în ceva ce aduce natura în oraş", a explicat Doru Frolu, în opinia căruia România este într-o poziţie foarte interesantă pe zona de bioeconomie, green economy, căci are tradiţie, are o istorie la care însă s-a uitat din păcate ca la un handicap.

Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)
Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)

Frolu a mai opinat că în momentul în care România va fi percepută internaţional ca o destinaţie importantă din Europa şi din lume, pentru ecoturism, asta înseamnă că tot ceea ce poate produce economia românească, care are legătură cu conceptul de eco, este sprijinit în competiţie globală, pe plan internaţional.

La rândul său, Andrei Blumer, preşedintele Asociaţiei de Eco Turism România, a arătat că acest segment a crescut în ultimii ani, în principal graţie eforturilor ONG-urilor şi cu finanţare, paradoxal, nu de la statul român ci prin diverse granturi, ajungându-se ca acum să avem trasee de mountain bike, observatoare pentru urşi, un proiect pentru urmărirea zimbrilor în natură, pe rol, locaţii care oferă rafting, călărie şi alte lucruri foarte apreciate de turişti şi care, foarte important, aduc bani comunităţilor locale.

Astfel, în Braşov, în 2007, s-a ajuns ca fotografierea urşilor să aducă mai mulţi bani decât vânătoarea lor (circa 900 de euro per observator din fotografiere).

Expoziţia „România Powered by Nature” este organizată de Asociaţia Ivan Patzaichin — Mila 23, în parteneriat cu: Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, arcub, Institutul Cultural Român, Romanian-American Foundation, Raiffeisen Bank, Aqua Carpatica, DC Communication, Rowmania, Saint Gobain Glass România, Rigips Saint-Gobain şi poate fi vizitată până la data de 27 iunie 2016.

„România Powered by Nature” este o expoziţie work in progress, care evoluezpa zi de zi sub ochii publicului şi se completează cu dezbateri, grupuri de lucru, laboratoare tematice, ateliere pentru copii, toate organizate în jurul ideeii pivot că natura este principalul avantaj competitiv al României în plan european şi mondial.

Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)
Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)

Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)
Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)

Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)
Expoziţia Romania powered by Nature, sala Dalles. (Epoch Times)

România are nevoie de o presă neaservită politic şi integră, care să-i asigure viitorul. Vă invităm să ne sprijiniţi prin donaţii: folosind PayPal
sau prin transfer bancar direct în contul (lei) RO56 BTRL RONC RT03 0493 9101 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
sau prin transfer bancar direct în contul (euro) RO06 BTRL EURC RT03 0493 9101, SWIFT CODE BTRLRO22 deschis la Banca Transilvania pe numele Asociația Timpuri Epocale
O presă independentă nu poate exista fără sprijinul cititorilor